Om Annele Hencz
Mortimer-Hawkins

Annele-stipendiet är instiftat till minne av en älskad och uppskattad eldsjäl inom musikbranschen. Annele Hencz Mortimer-Hawkins var verksam i musikbranschen åren 1997-2021 och gick bort alldeles för tidigt i cancer. Annele var en engagerad medarbetare hos Universal Music och var tongivande i många artistlanseringar ända fram till slutet.

Annele började sin resa i musikbranschen i slutet av 90-talet när hon lämnade TV4 för en tjänst som Promotion Manager på Stockholm Records. Där jobbade hon med en stor bredd av artister (The Cardigans, E-Type, Jerry Williams, Sylvia Wrethammar m.fl.) vilka hon skapade skräddarsydda PR-kampanjer för.

Redan tidigt i karriären blev det tydligt att Annele hade styrkan att arbeta brett och anpassa strategin baserad på respektive artists musik. Denna egenskap följde henne genom hela karriären. 2004 anställdes Annele av världens största skivbolag Universal Music där hon snabbt blev ansvarig för etiketten Polydor, för att under 2010-talet ha ett antal olika nyckelroller inom bolaget. Sista åren arbetade Annele som A&R på etiketten Capitol, där hennes uppdrag bestod i att hitta nya talanger, samtidigt som hon tog sig an och i högsta grad väckte liv i några vilande artistkarriärer. Allt gjorde hon i sann Annele-anda, genom att arbeta nära och förtroligt med de artister som signades till hennes team. Hon hade en förmåga att se alla, inte bara de artister hon arbetade med utan alla som hade en viktig del i en artists kreativa uttryck och lansering; kollegor, samarbetspartners, musiker, producenter, fotografer, stylister m.fl.

Annele var genuint intresserad av människor och levde för att lyfta fram och inspirera andra. Många som fått vara en del av hennes sfär känner igen sig i känslan av att känna sig sedd i hennes närvaro. Hårt jobb kombinerat med skratt och glädje var hennes signum. Hon har lämnat ett stort tomrum efter sig bland vänner och kollegor i musikbranschen.